De bedrijfsopvolgingsregeling
Erven of krijgen uw kinderen uw bedrijf, dan is het ondernemingsvermogen grotendeels vrijgesteld van erf- en schenkbelasting.
Voor wie
Ondernemers met een actief bedrijf dat de kinderen willen voortzetten.
Let op
Verhuurd vastgoed telt sinds 2024 niet meer als onderneming. Uw kinderen moeten het bedrijf minstens 3 jaar voortzetten.
Dit regelt u met een belastingadviseur.
Wettelijke basis: art. 35b SW, art. 35c SW
Artikel 35b Successiewet 1956
Artikel 35b 1 Indien tot de verkrijging ondernemingsvermogen behoort als bedoeld in artikel 35c, dat wordt verkregen in het kader van een bedrijfsopvolging als bedoeld in het vijfde lid, wordt op verzoek van de verkrijger een voorwaardelijke vrijstelling verleend van: a. indien de totale waarde van het ondernemingsvermogen van de objectieve onderneming waarop de verkrijging betrekking heeft € 1.543.500 niet te boven gaat: 100%; b. in alle overige gevallen: 1°. indien de liquidatiewaarde van het ondernemingsvermogen van de objectieve onderneming waarop de verkrijging betrekking heeft hoger is dan de waarde going concern: 100 percent van het verschil tussen liquidatiewaarde en lagere waarde going concern; 2°. voor zover de totale waarde van het ondernemingsvermogen van de objectieve onderneming waarop de verkrijging betrekking heeft, na toepassing van hetgeen is bepaald onder 1°, € 1.543.500 niet te boven gaat: 100%, en 3°. voor zover de totale waarde van het ondernemingsvermogen van de objectieve onderneming waarop de verkrijging betrekking heeft, na toepassing van hetgeen is bepaald onder 1°, € 1.543.500 te boven gaat: 75%. Bij ministeriële regeling worden regels gesteld met betre…
Officiële tekst, geldig vanaf 2026-01-01_0.
Artikel 35c Successiewet 1956
Artikel 35c 1 Voor de toepassing van dit hoofdstuk en de daarop berustende bepalingen wordt onder de verkrijging van ondernemingsvermogen verstaan de verkrijging van: a. een onderneming als bedoeld in artikel 3.2 van de Wet inkomstenbelasting 2001, of een gedeelte daarvan; b. een medegerechtigdheid als bedoeld in artikel 3.3, eerste lid, onderdeel a, van de Wet inkomstenbelasting 2001, of een gedeelte daarvan; c. vermogensbestanddelen die bij de erflater of schenker behoorden tot een aanmerkelijk belang als bedoeld in afdeling 4.3, met uitzondering van artikel 4.10, van de Wet inkomstenbelasting 2001, mits het lichaam waarop het belang betrekking heeft een onderneming drijft als bedoeld in onderdeel a, of een medegerechtigdheid houdt als bedoeld in onderdeel b, en waarbij slechts als ondernemingsvermogen wordt aangemerkt de waarde van deze vermogensbestanddelen voor zover die waarde toerekenbaar is aan bedoelde onderneming of medegerechtigdheid; d. onroerende zaken en de schulden die rechtstreeks met die onroerende zaken samenhangen die bij de erflater of schenker behoorden tot een werkzaamheid als bedoeld in artikel 3.92 van de Wet inkomstenbelasting 2001, mits die onroerende zak…
Officiële tekst, geldig vanaf 2026-01-01_0.
Wat levert het u op?
De gratis check Slim nalaten rekent het voor uw situatie uit, samen met alle andere manieren.
Start de gratis check