fiscusmeester.
Menu

Uitleg

Uw kinderen kopen nu het bloot eigendom van uw huis

U verkoopt het huis aan uw kinderen maar blijft er wonen. De waardestijging na de verkoop en uw woonrecht gaan grotendeels buiten de erfbelasting om.

Voor wie

Ouders met een huis zonder hypotheek en kinderen die de koopsom kunnen betalen.

Let op

Artikel 10 van de Successiewet telt de woning bij overlijden toch mee, met aftrek van de koopsom plus rente. Reken op overdrachtsbelasting. Laat dit altijd door een adviseur doorrekenen.

Dit regelt u met een belastingadviseur.

Wettelijke basis: art. 10 SW, art. 7 SW, art. 5 UBSW, art. 10 UBSW

Artikel 10 Successiewet 1956

Artikel 10 1 Al wat iemand ten koste van het vermogen van de erflater heeft verkregen in verband met een rechtshandeling of een samenstel van rechtshandelingen waarbij de erflater of diens echtgenoot partij was, en alle goederen waarop de erflater ten laste van zijn vermogen een vruchtgebruik heeft verworven, worden geacht krachtens erfrecht door overlijden te zijn verkregen, indien: a. de erflater in verband daarmee tot aan zijn overlijden of een daarmee verband houdend tijdstip het genot heeft gehad van een vruchtgebruik of een periodieke uitkering, en b. het vruchtgebruik onderscheidenlijk de periodieke uitkering ten laste is gekomen van de verkrijger. 2 In afwijking van artikel 7, eerste lid, wordt op de waarde van hetgeen op grond van het eerste lid voor de erfbelasting in aanmerking wordt genomen, geen aftrek toegelaten voor vruchtgebruik voor zover dat middellijk of onmiddellijk door de erflater is genoten. 3 Voor de toepassing van dit artikel wordt de erflater geacht een genot van een vruchtgebruik te hebben gehad van de in het eerste lid bedoelde goederen indien hij tegenover het genot dat hij van de goederen heeft aan degene ten laste van wie dat genot komt niet jaarlijk…

Officiële tekst, geldig vanaf 2026-01-01_0.

Artikel 7 Successiewet 1956

Artikel 7 1 De waarde van hetgeen de verkrijger voor zijn verkrijging heeft opgeofferd of van hetgeen door de erflater ten laste van de verkrijger werd bedongen, strekt in mindering van de waarde welke op grond van de artikelen 8, 10, 11 en 13, tweede lid, in aanmerking wordt genomen voor de erfbelasting, maar niet verder dan tot nihil. 2 De overdrachtsbelasting, voor zover deze niet heeft geleid tot toepassing van artikel 13 van de Wet op belastingen van rechtsverkeer, en de schenkbelasting, betaald ter zake van de in aanmerking genomen waarde, bedoeld in het eerste lid, strekken in mindering van de belasting die verschuldigd is ten gevolge van de in het eerste lid bedoelde artikelen. 3 De bedragen die ten gevolge van het eerste en tweede lid in mindering strekken, worden vermeerderd met een enkelvoudige rente naar het in artikel 21, veertiende lid, bedoelde percentage van de dag van betaling van die bedragen tot en met de dag van het overlijden ten gevolge waarvan de verkrijging op grond van de artikelen 8, 10, 11 en 13, tweede lid, geacht wordt plaats te vinden.

Officiële tekst, geldig vanaf 2026-01-01_0.

Artikel 5 Uitvoeringsbesluit Successiewet 1956

Artikel 5 De waarde van een periodieke uitkering in geld van het leven van één persoon afhankelijk, wordt gesteld op het jaarlijkse bedrag, vermenigvuldigd met: 16, wanneer degene gedurende wiens leven de uitkering moet plaatshebben, jonger dan 20 jaar is, 15, 20 jaar of ouder, doch jonger dan 30 jaar is, 14, 30 jaar of ouder, doch jonger dan 40 jaar is, 13, 40 jaar of ouder, doch jonger dan 50 jaar is, 12, 50 jaar of ouder, doch jonger dan 55 jaar is, 11, 55 jaar of ouder, doch jonger dan 60 jaar is, 10, 60 jaar of ouder, doch jonger dan 65 jaar is, 8, 65 jaar of ouder, doch jonger dan 70 jaar is, 7, 70 jaar of ouder, doch jonger dan 75 jaar is, 5, 75 jaar of ouder, doch jonger dan 80 jaar is, 4, 80 jaar of ouder, doch jonger dan 85 jaar is, 3, 85 jaar of ouder, doch jonger dan 90 jaar is, 2, 90 jaar of ouder is.

Officiële tekst, geldig vanaf 2026-01-01_0.

Artikel 10 Uitvoeringsbesluit Successiewet 1956

Artikel 10 Het percentage, bedoeld in artikel 21, veertiende lid, van de Successiewet 1956, wordt gesteld op 6.

Officiële tekst, geldig vanaf 2026-01-01_0.

Wat levert het u op?

De gratis check Slim nalaten rekent het voor uw situatie uit, samen met alle andere manieren.

Start de gratis check