Leaseauto: 22% bijtelling, of niets onder de 500 km privé
Rij je in een auto van de zaak, dan tel je 22% van de cataloguswaarde bij je inkomen op. Voor een volledig elektrische auto gaat daar 4% van de waarde af, maximaal € 1.200 per jaar. Rij je minder dan 500 km per jaar privé, dan is de bijtelling nul.
Voor wie
Werknemers met een leaseauto en DGA's met een auto van de BV.
Let op
Woon-werkverkeer is geen privé. Je hebt een sluitende rittenregistratie nodig, en een verklaring geen privégebruik auto van de Belastingdienst.
Dit regel je zelf.
Wettelijke basis: art. 13bis Wet LB
Artikel 13bis Wet op de loonbelasting 1964
Artikel 13bis 1 Indien ook voor privédoeleinden een auto ter beschikking is gesteld, wordt het voordeel op kalenderjaarbasis gesteld op ten minste: a. 22% van de waarde van de auto indien de auto niet meer dan 16 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen; b. 35% van de waarde van de auto indien de auto meer dan 16 jaar geleden voor het eerst in gebruik is genomen. De auto wordt in ieder geval geacht ook voor privédoeleinden ter beschikking te zijn gesteld tenzij blijkt dat de auto op kalenderjaarbasis voor niet meer dan 500 kilometer voor privédoeleinden wordt gebruikt. 2 Het voordeel, bedoeld in het eerste lid, eerste zin, wordt op kalenderjaarbasis verlaagd met 4% van de waarde van de auto indien uit het kentekenregister blijkt dat de CO2-uitstoot 0 gram per kilometer is, met dien verstande dat het bedrag van de verlaging ten hoogste € 1.200 bedraagt tenzij de auto wordt aangedreven door een motor die kan worden gevoed met waterstof of de auto is voorzien van geïntegreerde zonnepanelen waarbij de voor de aandrijving benodigde energie wordt opgeslagen in een accupakket dat geen lood bevat en het vermogen van de zonnepanelen in wattpiek gedeeld door het verbruik in wattuur…
Officiële tekst, geldig vanaf 2026-02-21_0.
Wat levert het jou op?
De gratis check Via je werkgever rekent het voor je uit, samen met alle andere manieren.
Start de gratis check