Een legaat aan uw kleinkinderen
Kleinkinderen hebben bij erven dezelfde vrijstelling als kinderen. Een legaat ter grootte van die vrijstelling gaat belastingvrij over, en wordt later bij uw kinderen niet nog eens belast.
Voor wie
Grootouders met kleinkinderen en een nalatenschap boven de vrijstellingen.
Let op
Boven de vrijstelling betalen kleinkinderen een hoger tarief dan kinderen. Een legaat ter grootte van de vrijstelling is daarom meestal de beste keuze.
Dit regelt u via de notaris of met een schriftelijke overeenkomst.
Wettelijke basis: art. 32 SW, art. 24 SW
Artikel 32 Successiewet 1956
Artikel 32 1 Van erfbelasting is vrijgesteld, hetgeen wordt verkregen: 1°. door de Staat; 2°. door een provincie, de openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba of een gemeente in Nederland, zonder bijzondere opdracht of met een opdracht, indien en voor zover deze opdracht aan de making niet het karakter ontneemt van te zijn geschied in het algemeen belang; 3°. door een algemeen nut beogende instelling, voor zover aan de verkrijging niet een opdracht is verbonden, welke aan de verkrijging het karakter ontneemt van te zijn geschied in het algemeen belang; 4°. door de hierna genoemde personen tot de daarachter vermelde bedragen: a. partner: € 828.035; b. kinderen die grotendeels op kosten van de overledene werden onderhouden en die ten gevolge van ziekte of gebreken vermoedelijk in de eerstkomende drie jaren buiten staat zullen zijn om met arbeid die voor hun kracht berekend is, de helft te verdienen van hetgeen lichamelijk en geestelijk gezonde personen van gelijke leeftijd in staat zijn aan inkomen uit arbeid te verwerven: € 78.671; c. kinderen voor wie de onder b bedoelde vrijstelling niet van toepassing is: € 26.230; d. kleinkinderen: € 26.230; e. ouders: € 62.110; f. over…
Officiële tekst, geldig vanaf 2026-01-01_0.
Artikel 24 Successiewet 1956
Artikel 24 1 De belasting wordt geheven naar het volgende tarief. In dit tarief is in de derde en vierde kolom voor de daarin genoemde verkrijgers het heffingspercentage opgenomen over het gedeelte van de belaste verkrijging, gelegen tussen de daarnaast in de eerste en tweede kolom genoemde bedragen. Gedeelte van de belaste verkrijging tussen en I. indien verkregen door partner of afstammelingen in de rechte lijn1) II. in overige gevallen € 0 € 158.669 10% 30% € 158.669 en hoger 20% 40% 1 Voor afstammelingen in de tweede of verdere graad bedraagt de belasting het ingevolge deze kolom verschuldigde, vermeerderd met 80% daarvan. 2 De overdrachtsbelasting, voor zover deze niet heeft geleid tot toepassing van artikel 13 van de Wet op belastingen van rechtsverkeer, betaald over het bedrag waarover schenkbelasting verschuldigd is, strekt in mindering van de schenkbelasting.
Officiële tekst, geldig vanaf 2026-01-01_0.
Wat levert het u op?
De gratis check Slim nalaten rekent het voor uw situatie uit, samen met alle andere manieren.
Start de gratis check