fiscusmeester.
Menu

Uitleg

6% rente op de vordering van uw kinderen

De vordering die uw kinderen bij het eerste overlijden krijgen, kan elk jaar groeien met maximaal 6% rente op rente. Die rente is bij het tweede overlijden een schuld van de nalatenschap en wordt bij de kinderen niet belast.

Voor wie

Echtparen waarvan de langstlevende naar verwachting nog lang leeft.

Let op

De rente staat in het testament, of de langstlevende en de kinderen spreken haar af. Bij een hoge rente blijft er voor de langstlevende op papier minder over; dat is de bedoeling, maar bespreek het.

Dit regelt u via de notaris of met een schriftelijke overeenkomst.

Wettelijke basis: art. 13 BW4, art. 21 SW

Artikel 13 Burgerlijk Wetboek Boek 4 (erfrecht)

Artikel 13 1 De nalatenschap van de erflater die een echtgenoot en een of meer kinderen als erfgenamen achterlaat, wordt, tenzij de erflater bij uiterste wilsbeschikking heeft bepaald dat deze afdeling geheel buiten toepassing blijft, overeenkomstig de volgende leden verdeeld. 2 De echtgenoot verkrijgt van rechtswege de goederen van de nalatenschap. De voldoening van de schulden van de nalatenschap komt voor zijn rekening. Onder schulden van de nalatenschap zijn hier tevens begrepen de ten laste van de gezamenlijke erfgenamen komende uitgaven ter voldoening aan testamentaire lasten. 3 Ieder van de kinderen verkrijgt als erfgenaam van rechtswege een geldvordering ten laste van de echtgenoot, overeenkomend met de waarde van zijn erfdeel. Deze vordering is opeisbaar: a. indien de echtgenoot in staat van faillissement is verklaard of ten aanzien van hem de schuldsaneringsregeling natuurlijke personen van toepassing is verklaard; b. wanneer de echtgenoot is overleden. De vordering is ook opeisbaar in door de erflater bij uiterste wilsbeschikking genoemde gevallen. 4 De in lid 3 bedoelde geldsom wordt, tenzij de erflater, dan wel de echtgenoot en het kind tezamen, anders hebben bepaald,…

Officiële tekst, geldig vanaf 2025-07-01_0.

Artikel 21 Successiewet 1956

Artikel 21 1 Het verkregene wordt in aanmerking genomen naar de waarde welke daaraan op het tijdstip van de verkrijging in het economische verkeer kan worden toegekend. 2 Goederen, verkregen onder de ontbindende voorwaarde van overlijden waarbij zich een opschortende voorwaarde ten gunste van een verwachter aansluit, worden in aanmerking genomen naar de waarde van die goederen als waren zij onvoorwaardelijk verkregen. 3 Voor de effecten die zijn opgenomen in een prijscourant, aangewezen krachtens artikel 5.21 van de Wet inkomstenbelasting 2001, wordt de waarde in het economische verkeer gesteld op de slotnotering die is vermeld in de prijscourant die betrekking heeft op de laatste beursdag voorafgaande aan de dag van de verkrijging. 4 Bij verkrijging door de vervulling van een opschortende voorwaarde welke zich aansluit bij de ontbindende voorwaarde van het overlijden van een eerdere verkrijger, is voor de bepaling van de aard en waarde van het verkregene beslissend het tijdstip waarop het genot voor de verwachter aanvangt. 5 Onroerende zaken die in gebruik zijn als woning, worden in aanmerking genomen naar de volgens hoofdstuk IV van de Wet waardering onroerende zaken voor die on…

Officiële tekst, geldig vanaf 2026-01-01_0.

Wat levert het u op?

De gratis check Slim nalaten rekent het voor uw situatie uit, samen met alle andere manieren.

Start de gratis check