fiscusmeester.
Menu

Uitleg

Samenwonen zonder trouwen: zo erft uw partner

Wie samenwoont zonder te trouwen, erft volgens de wet niets van de ander. Laat u uw partner wel iets na, dan betaalt die zonder de juiste papieren tot 40% erfbelasting. Met een testament en een samenlevingscontract betaalt uw partner over de eerste ruim 800.000 euro niets.

Voor wie

Stellen die samenwonen zonder getrouwd of geregistreerd partner te zijn, zeker als het huis op naam van een van beiden staat.

Let op

Laat het samenlevingscontract bij de notaris maken, met een wederzijdse zorgverplichting. Sta allebei op hetzelfde adres ingeschreven bij de gemeente.

Dit regelt u zelf.

Wettelijke basis: art. 1a SW, art. 10 BW4

Artikel 1a Successiewet 1956

Artikel 1a 1 In afwijking van artikel 5a, eerste lid, onderdeel b, van de Algemene wet inzake rijksbelastingen worden voor de toepassing van deze wet en de daarop berustende bepalingen twee ongehuwde personen slechts als partner aangemerkt indien zij gedurende de in het tweede lid genoemde periode: a. beiden meerderjarig zijn; b. op hetzelfde woonadres staan ingeschreven in de basisregistratie personen of een daarmee naar aard en strekking overeenkomende registratie buiten Nederland; c. ingevolge een notarieel samenlevingscontract een wederzijdse zorgverplichting hebben; d. geen bloedverwanten in de rechte lijn zijn, en e. niet met een ander aan de in de onderdelen a tot en met d genoemde voorwaarden voldoen. 2 De in de aanhef van het eerste lid bedoelde periode is: a. voor de bepalingen die zien op de heffing van erfbelasting: zes maanden voorafgaand aan het overlijden dat aanleiding is tot de heffing van erfbelasting; b. voor de bepalingen die zien op de heffing van schenkbelasting: twee jaar voorafgaand aan de schenking. 3 De in het eerste lid, onderdeel c, gestelde voorwaarde geldt niet voor personen die tot het tijdstip van het overlijden of de schenking gedurende een onafgeb…

Officiële tekst, geldig vanaf 2026-01-01_0.

Artikel 10 Burgerlijk Wetboek Boek 4 (erfrecht)

Artikel 10 1 De wet roept tot een nalatenschap als erfgenamen uit eigen hoofde achtereenvolgens: a. de niet van tafel en bed gescheiden echtgenoot van de erflater tezamen met diens kinderen; b. de ouders van de erflater tezamen met diens broers en zusters; c. de grootouders van de erflater; d. de overgrootouders van de erflater. 2 De afstammelingen van een kind, broer, zuster, grootouder of overgrootouder worden bij plaatsvervulling geroepen. 3 Alleen zij die tot de erflater in familierechtelijke betrekking stonden, worden tot de in de vorige leden genoemde bloedverwanten gerekend.

Officiële tekst, geldig vanaf 2025-07-01_0.

Wat levert het u op?

De gratis check Slim nalaten rekent het voor uw situatie uit, samen met alle andere manieren.

Start de gratis check