fiscusmeester.
Menu

Uitleg

Verhuurde woning in box 3: de leegwaarderatio

Een verhuurde woning met huurbescherming telt in box 3 niet voor de volle WOZ-waarde. Hoe lager de huur in verhouding tot de WOZ-waarde, hoe lager de waarde waarover u belasting betaalt.

Voor wie

Verhuurders van een woning aan een vaste huurder.

Let op

Verhuurt u aan familie voor een te lage huur, dan telt de volle WOZ-waarde.

Dit regelt u zelf.

Wettelijke basis: art. 5.20 Wet IB, art. 17a UBIB

Artikel 5.20 Wet inkomstenbelasting 2001

Artikel 5.20 Waardering woningen andere dan eigen woningen 1 De waarde van een woning, wordt, in afwijking van artikel 5.19, eerste lid, gesteld op de volgens hoofdstuk IV van de Wet waardering onroerende zaken voor die woning vastgestelde waarde of waarden voor het kalenderjaar. Indien de woning deel uitmaakt van een onroerende zaak als bedoeld in artikel 16 van de Wet waardering onroerende zaken, wordt de waarde van de woning gesteld op het gedeelte van de waarde van de onroerende zaak dat kan worden toegerekend aan de woning. 2 Indien met betrekking tot een woning het eerste lid geen toepassing kan vinden door het ontbreken van een op grond van hoofdstuk IV van de Wet waardering onroerende zaken vastgestelde waarde, wordt de waarde van de woning bepaald met overeenkomstige toepassing van het bepaalde bij of krachtens de artikelen 16 tot en met 18 en 20, tweede lid, van die wet. 3 Indien een woning geheel of gedeeltelijk wordt verhuurd en op deze verhuur afdeling 5 van titel 4 van Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek van toepassing is, of ingevolge een voor ten minste 12 jaren aangegane pachtovereenkomst wordt verpacht en op deze verpachting titel 5 van Boek 7 van het Burgerlijk We…

Officiële tekst, geldig vanaf 2026-02-21_0.

Artikel 17a Uitvoeringsbesluit inkomstenbelasting 2001

Artikel 17a Waardering woningen; correctie op WOZ-waarde 1 De waarde, bedoeld in artikel 5.20, derde lid, van de wet, wordt gesteld op de op grond van artikel 5.20, eerste en tweede lid, van de wet, in aanmerking te nemen waarde (WOZ-waarde) vermenigvuldigd met de leegwaarderatio. 2 Bij een voor het enkele gebruik van de woning verschuldigde jaarlijkse huur of pacht als percentage van de WOZ-waarde van: meer dan maar niet meer dan bedraagt de leegwaarde ratio 0% 1% 73% 1% 2% 79% 2% 3% 84% 3% 4% 90% 4% 5% 95% 5% – 100% 3 De jaarlijkse huur of pacht, bedoeld in het tweede lid, wordt gesteld op twaalf maal de maandelijkse huur, onderscheidenlijk pacht, zoals die geldt aan het begin van het kalenderjaar. 4 Indien de woning een gedeelte van een gebouwd eigendom is als bedoeld in artikel 16, onderdeel c, van de Wet waardering onroerende zaken, en niet als een afzonderlijke zaak vervreemd kan worden, wordt voor de toepassing van het eerste en het tweede lid de WOZ-waarde van die woning verlaagd met een bedrag van € 20 000. 5 Indien van een woning een gedeelte verhuurd is, wordt slechts de WOZ-waarde van dat deel vermenigvuldigd met de leegwaarderatio. Indien de WOZ-waarde van dat deel ni…

Officiële tekst, geldig vanaf 2026-01-01_0.

Wat levert het u op?

De gratis check Vermogen en vastgoed rekent het voor uw situatie uit, samen met alle andere manieren.

Start de gratis check