Bezwaar maken tegen uw WOZ-waarde
Een te hoge WOZ-waarde kost u gemeentelijke belasting en later uw kinderen erfbelasting. Bezwaar maken is gratis.
Voor wie
Iedere huiseigenaar, zeker bij achterstallig onderhoud of een lagere waarde dan de buren.
Let op
U heeft 6 weken na de datum op de WOZ-beschikking. Vraag eerst het taxatieverslag op.
Dit regelt u zelf.
Wettelijke basis: art. 22 Wet WOZ, art. 26 Wet WOZ, art. 21 SW
Artikel 22 Wet waardering onroerende zaken
Artikel 22 1 De in artikel 1, tweede lid, bedoelde ambtenaar van de gemeente waarin de onroerende zaak is gelegen, stelt de waarde van de onroerende zaak vast bij een voor bezwaar vatbare beschikking. 2 De bij de beschikking vastgestelde waarde geldt voor een kalenderjaar.
Officiële tekst, geldig vanaf 2026-07-01_0.
Artikel 26 Wet waardering onroerende zaken
Artikel 26 1 Indien in de loop van het kalenderjaar waarvoor de waarde van een onroerende zaak is vastgesteld een ander dan degene te wiens aanzien een beschikking houdende de vaststelling van de waarde van die zaak is genomen, de hoedanigheid verkrijgt van degene, bedoeld in artikel 24, derde lid, onderdeel a of onderdeel b,: a. neemt de in artikel 1, tweede lid, bedoelde gemeenteambtenaar ten aanzien van die ander binnen acht weken na een daartoe gedaan verzoek een voor bezwaar vatbare beschikking als bedoeld in artikel 22, eerste lid, of artikel 27, eerste lid; b. kan de in artikel 1, tweede lid, bedoelde gemeenteambtenaar ten aanzien van die ander eigener beweging een voor bezwaar vatbare beschikking nemen als bedoeld in artikel 22, eerste lid, of artikel 27, eerste lid. 2 De beschikking treedt, vanaf het tijdstip waarop die ander de in het eerste lid bedoelde hoedanigheid heeft verkregen, in de plaats van de in de artikelen 22, eerste lid, of artikel 27, eerste lid, bedoelde beschikking. 3 De beschikking bevat in ieder geval de in artikel 23 bedoelde gegevens, alsmede een vermelding van het in het tweede lid bedoelde tijdstip. 4 Artikel 24, derde tot en met achtste lid, is va…
Officiële tekst, geldig vanaf 2026-07-01_0.
Artikel 21 Successiewet 1956
Artikel 21 1 Het verkregene wordt in aanmerking genomen naar de waarde welke daaraan op het tijdstip van de verkrijging in het economische verkeer kan worden toegekend. 2 Goederen, verkregen onder de ontbindende voorwaarde van overlijden waarbij zich een opschortende voorwaarde ten gunste van een verwachter aansluit, worden in aanmerking genomen naar de waarde van die goederen als waren zij onvoorwaardelijk verkregen. 3 Voor de effecten die zijn opgenomen in een prijscourant, aangewezen krachtens artikel 5.21 van de Wet inkomstenbelasting 2001, wordt de waarde in het economische verkeer gesteld op de slotnotering die is vermeld in de prijscourant die betrekking heeft op de laatste beursdag voorafgaande aan de dag van de verkrijging. 4 Bij verkrijging door de vervulling van een opschortende voorwaarde welke zich aansluit bij de ontbindende voorwaarde van het overlijden van een eerdere verkrijger, is voor de bepaling van de aard en waarde van het verkregene beslissend het tijdstip waarop het genot voor de verwachter aanvangt. 5 Onroerende zaken die in gebruik zijn als woning, worden in aanmerking genomen naar de volgens hoofdstuk IV van de Wet waardering onroerende zaken voor die on…
Officiële tekst, geldig vanaf 2026-01-01_0.
Wat levert het u op?
De gratis check Vermogen en vastgoed rekent het voor uw situatie uit, samen met alle andere manieren.
Start de gratis check